Якось Іван Федорович про своє призначення сказав: «Я прийшов
знайти, а не шукати». Проте творчий доробок літератора свідчить про інше –
майже кожен новий десяток років праці на літературній ниві, а разом з тим і
кожна нова збірка втілює різні, іноді полярні течії, погляди на дійсність. Від
авангардистського «Соняшника», далі – неореалізм, соцреалістична «Корінь і крона»,
Крайня ж збірка поета (бо, сподіваюся і чекаю, будуть ще, ця
не остання) постійно балансує на тонкій межі іронії та сарказму. Вона побачила
світ 2005 року і майже одразу отримала неоднозначні відгуки читачів. Одні
захоплюються римами на брутальні слова чи, сказати словами Драча, матюки, інші
вважають це засміченням поезії, нівелюванням елітарного мистецтва.
Як на мене, збірка – не зразок літературний. Це
авангардистське нашарування публіцистики, політики, журналістики втілене у
віршованій формі. Не молодий вже Драч не може писати романтичні балади «про мою
дівчину», «цибулю», створювати світлі образи неологізмами: бабусенція,
бабусонце, бабулинонька...
Автор реагує на перепетії часу, вірші останньої збірки колючі
й кусючі, іронічні й саркастичні, сварливі до нестримної люті:
«...Завжди діставалася дула
Народу за всіх перемін,
Та може зламає Юля
Традицію – в ніс їй хрін...»
Для мене подібне використання лексем та тропів є більш ніж
прийнятним, бо повторюсь, не вважаю останню збірку Драча літературою у
класичному розумінні. Це віршована критика, виконання завдання журналістики –
гавкати на караван, що йде повз, але за допомогою римованого рядка.
Про «Противні строфи» Іван Федорович говорить так: «Щось
тебе припекло і ти висловлюєшся в поезії; може, і не варто було так пристрасно
захоплюватись, щоб аж матюкатися. Але таким був той час за емоційною напругою.
Писалося — і згодом усе воно викинулося і непотрібне воно все… Ловіння вітру…».
А і справді, здається, така література, що реагує на кризи часу, через десяток
років може втратити актуальність, усе ж змінюється. І буде збірка припадати
пилякою на полицях, поки раз у три роки, захоплений пошуками істини у
«кумівсько-сестринських» постановах Верховної ради чи Кабміну молодий журналіст
візьме її щоб розібратись хто ж кому був «кумом-сватом». Але ні, Драч писав,
ніби дивився у майбутнє. А може то історія повторюється:
«...Газуйте, панство, газуйте,
Убийте десятки чеченців,
І сотні своїх беззахисних
Своїх вистачить алкоголіків,
А чеченці паруються як кролики.
Газуйте вперед, господа,
Аби велика Росія
Залишалась великою.»
Поет не протиставляє себе соціуму, зовнішнім реаліям буття й
не стає в повсякчасну опозицію до цього зрадливого, облудливого світу, бо
цей світ його — рідний, український, хоча й лицедійний, подеколи й
потворний, але аж ніяк не відчужений від поетових уболівань за його долю.
Як же нам, початківцям-журналістам знайти межу між жорсткою опозицією до влади
і кризових явищ сучасної України, як того вимагає друга найдавніша, і зберегти
віру в українську націю, благополуччя, як просить власний патріотизм?
Комментариев нет:
Отправить комментарий